Programma

Onthaal
Plenaire infosessie
Gevaarherkenning en kijktechnieken bij kinderen
Linus Zeuwts (postdoctoraal onderzoeker Bewegings- en Sportwetenschappen, Universiteit Gent)
Workshop 1
Zichtbaarheid en dode hoek
Onderwerpen en sprekers
Zien en gezien worden

Rond negen jaar worden kinderen stilaan zelfstandige voetgangers en fietsers in het verkeer. Door hun lengte, psychomotorische ontwikkeling en gebrek aan ervaring vormen zij echter een risicogroep en moeten ze goed bewustgemaakt worden van hun gedrag en positie tegenover andere weggebruikers. 
Zichtbaarheid speelt hierin een grote rol: oogcontact, zien en gezien worden, rekening houden met elkaar, de gevaren van een dode hoek, de juiste positie op de weg,...
In deze workshop overlopen we:

  • het nut van zichtbaarheidsacties voor scholen en de resultaten van Helm Op Fluo Top
  • gedragsregels voor kinderen in de buurt van grote voertuigen
  • hoe je spelenderwijs een gedragsverandering bij kinderen kan bewerkstelligen.
Paul Michielsen (projectverantwoordelijke Verkeers- en mobiliteitseducatie, VSV)
Fietstraining
Onderwerpen en sprekers
Stuurvaardigheid, fietsvaardigheid & verkeersvaardigheid

Om veilig te fietsen moeten kinderen heel wat basisvaardigheden onder de knie hebben. Die vaardigheden kan je best stapsgewijs inoefenen in een verkeersvrije omgeving (speelplaats of sporthal). In deze workshop ontdek je wat stuurvaardigheid, verkeersvaardigheid en fietsvaardigheid in de praktijk betekenen. Via fietsspelletjes leer je de fietsbrevetten van de VSV kennen: het loopfietsbrevet (kleuters) en de fietsbrevetten Brons (eerste graad), Zilver (tweede graad) en Goud (derde graad). Je leert hoe je eenvoudig een fietsparcours opstelt, hoe je fietslessen het best kan aanpakken en op welke manier je leerlingen met weinig fietservaring kan betrekken in een fietsles.

Erik Thys (vormingsmedewerker Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Tover je speelplaats om tot verkeerspark
Onderwerpen en sprekers
Verkeerspark op de speelplaats

Kinderen moeten de verkeersregels kennen en goed kunnen sturen vooraleer ze met de fiets in het verkeer gaan. Die fietstraining geef je in een beschermde omgeving. De speelplaats is daar ideaal voor. In deze praktijkgerichte workshop leer je hoe je op de speelplaats een verkeerspark maakt - tijdelijk of permanent - met hindernissen, kruispunten en verkeersborden. 

Dirk Gabriels (coach Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Hoe een voetgangers- of fietsexamen organiseren?
Onderwerpen en sprekers
Praktische organisatie van een verkeersexamen

Het Grote Voetgangersexamen in het vierde leerjaar en Het Grote Fietsexamen in het zesde leerjaar zijn het sluitstuk van een verticale leerlijn waarbij kinderen stapsgewijs zelfstandig leren stappen en fietsen in het echte verkeer. Tijdens deze workshop leer je hoe je zo’n voetgangers- of fietsexamen praktisch voorbereidt en aanpakt.

Bart Nobels (projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Workshop 2
Veiligheid aan treinsporen
Onderwerpen en sprekers
Infrabel stelt sensibiliseringstools voor

Al sinds enkele jaren verdeelt Infrabel onder alle leerkrachten van het lager onderwijs de Grote Schoolkalender. Naast deze handige planningtool, heeft Infrabel ook een spoorveiligheidspakket en spelboekje ontwikkeld om kinderen van de lagere school vertrouwd te maken met de elementaire veiligheidsregels langs de sporen. Met de schoolkit kunnen leerkrachten zelf de leerlingen van het lager onderwijs sensibiliseren over spoorveiligheid, aan de hand van verschillende modules. De leerlingen kunnen vervolgens hun kennis testen met het ludieke spelboekje. Tijdens deze workshop kom je alles te weten over deze tools, en hoe je er meteen mee aan de slag kan in je klas.

Frédéric Petit (woordvoerder, Infrabel)
Voetgangerstraining
Onderwerpen en sprekers
Een leerlijn stappen van in de kleuterklas tot in het vierde leerjaar

Wat moet je kleuters en kinderen precies leren over het verkeer? Welke vaardigheden moeten ontwikkeld zijn voor je hun verkeersvaardigheden kunt trainen? Hoe organiseer je de voetgangerslessen en bouw je een leerlijn op? Wanneer zijn kinderen klaar om veilig en alleen te stappen in het echte verkeer? Hoe werken de voetgangersbrevetten van de VSV?
Dat en nog veel meer kom je te weten in deze workshop. Je gaat ook zelf aan de slag met materiaal en je krijgt concrete lestips en oefeningen die je meteen in de praktijk kan omzetten en uitproberen op leerlingen van het eerste leerjaar.

Kim Jacobs (teamverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Op weg met groepen
Onderwerpen en sprekers
Veilig het verkeer in met een groep leerlingen

Je komt alles te weten over een vlotte en veilige verplaatsing met een groep leerlingen: welke afspraken kun je best op voorhand maken? Mag je met een groep fietsers op de rijbaan rijden? Gelden er specifieke verkeersregels voor groepen? Hoe zit het met de aansprakelijkheid? Alle verplaatsingsvormen (te voet, met de fiets, openbaar vervoer en touringcar) komen daarbij aan bod. Met schoolvoorbeelden, getuigenissen en realistische cases. 

Erik Thys (vormingsmedewerker Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Veilige schoolomgeving: schoolstraten
Onderwerpen en sprekers
Schoolstraten. Hoe? Wie? Waarom? Wanneer?

Wat kan je doen om jouw schoolomgeving veiliger te maken? Neem je als school zelf initiatief of moet je wachten tot de gemeente wat doet? De inrichting van een schoolstraat is een nieuwe trend met heel wat voordelen, maar hoe begin je hieraan? 
Tijdens deze workshop krijg je een antwoord op al jouw vragen over een veilige schoolomgeving. Naast informatie van experten krijg je ook mooie praktijkvoorbeelden te zien.

Dirk Gabriels (coach Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV) , Sabine Van Lancker (scholenconsulent, Mobiliteitsbedrijf stad Gent)
Broodjeslunch
Workshop 3
Veiligheid aan treinsporen
Onderwerpen en sprekers
Infrabel stelt sensibiliseringstools voor

Al sinds enkele jaren verdeelt Infrabel onder alle leerkrachten van het lager onderwijs de Grote Schoolkalender. Naast deze handige planningtool, heeft Infrabel ook een spoorveiligheidspakket en spelboekje ontwikkeld om kinderen van de lagere school vertrouwd te maken met de elementaire veiligheidsregels langs de sporen. Met de schoolkit kunnen leerkrachten zelf de leerlingen van het lager onderwijs sensibiliseren over spoorveiligheid, aan de hand van verschillende modules. De leerlingen kunnen vervolgens hun kennis testen met het ludieke spelboekje. Tijdens deze workshop kom je alles te weten over deze tools, en hoe je er meteen mee aan de slag kan in je klas.

Frédéric Petit (woordvoerder, Infrabel)
Veilige schoolomgeving: schoolstraten
Onderwerpen en sprekers
Schoolstraten. Hoe? Wie? Waarom? Wanneer?

Wat kan je doen om jouw schoolomgeving veiliger te maken? Neem je als school zelf initiatief of moet je wachten tot de gemeente wat doet? De inrichting van een schoolstraat is een nieuwe trend met heel wat voordelen, maar hoe begin je hieraan? 
Tijdens deze workshop krijg je een antwoord op al jouw vragen over een veilige schoolomgeving. Naast informatie van experten krijg je ook mooie praktijkvoorbeelden te zien.

Dirk Gabriels (coach Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV) , Sabine Van Lancker (scholenconsulent, Mobiliteitsbedrijf stad Gent)
Op weg met groepen
Onderwerpen en sprekers
Veilig het verkeer in met een groep leerlingen

In deze workshop kom je alles te weten over een vlotte en veilige verplaatsing met een groep leerlingen. Aan de hand van cases overlopen we de noodzakelijke afspraken, de geldende wegcode en de aansprakelijkheid van de begeleider. Alle verplaatsingsvormen (te voet, met de fiets, openbaar vervoer en touringcar) komen daarbij aan bod. Enkele scholen met ervaring op het vlak van verplaatsingen brengen hun inspirerend verhaal.

Erik Thys (vormingsmedewerker Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Voetgangerstraining
Onderwerpen en sprekers
Een leerlijn stappen van in de kleuterklas tot in het vierde leerjaar

Wat moet je kleuters en kinderen precies leren over het verkeer? Welke vaardigheden moeten ontwikkeld zijn voor je hun verkeersvaardigheden kunt trainen? Hoe organiseer je de voetgangerslessen en bouw je een leerlijn op? Wanneer zijn kinderen klaar om veilig en alleen te stappen in het echte verkeer? Hoe werken de voetgangersbrevetten van de VSV?
Dat en nog veel meer kom je te weten in deze workshop. Je gaat ook zelf aan de slag met materiaal en je krijgt concrete lestips en oefeningen die je meteen in de praktijk kan omzetten en uitproberen op leerlingen van het eerste leerjaar.

Kim Jacobs (teamverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Workshop 4
Zichtbaarheid en dode hoek
Onderwerpen en sprekers
Zien en gezien worden

Rond negen jaar worden kinderen stilaan zelfstandige voetgangers en fietsers in het verkeer. Door hun lengte, psychomotorische ontwikkeling en gebrek aan ervaring vormen zij echter een risicogroep en moeten ze goed bewustgemaakt worden van hun gedrag en positie tegenover andere weggebruikers. 
Zichtbaarheid speelt hierin een grote rol: oogcontact, zien en gezien worden, rekening houden met elkaar, de gevaren van een dode hoek, de juiste positie op de weg,...
In deze workshop overlopen we:

  • het nut van zichtbaarheidsacties voor scholen en de resultaten van Helm Op Fluo Top
  • gedragsregels voor kinderen in de buurt van grote voertuigen
  • hoe je spelenderwijs een gedragsverandering bij kinderen kan bewerkstelligen.
Paul Michielsen (projectverantwoordelijke Verkeers- en mobiliteitseducatie, VSV)
Tover je speelplaats om tot verkeerspark
Onderwerpen en sprekers
Verkeerspark op de speelplaats

Kinderen moeten de verkeersregels kennen en goed kunnen sturen vooraleer ze met de fiets in het verkeer gaan. Die fietstraining geef je in een beschermde omgeving. De speelplaats is daar ideaal voor. In deze praktijkgerichte workshop leer je hoe je op de speelplaats een verkeerspark maakt - tijdelijk of permanent - met hindernissen, kruispunten en verkeersborden. 

Dirk Gabriels (coach Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Hoe een voetgangers- of fietsexamen organiseren?
Onderwerpen en sprekers
Praktische organisatie van een verkeersexamen

Het Grote Voetgangersexamen in het vierde leerjaar en Het Grote Fietsexamen in het zesde leerjaar zijn het sluitstuk van een verticale leerlijn waarbij kinderen stapsgewijs zelfstandig leren stappen en fietsen in het echte verkeer. Tijdens deze workshop leer je hoe je zo’n voetgangers- of fietsexamen praktisch voorbereidt en aanpakt.

Bart Nobels (projectverantwoordelijke Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Fietstraining
Onderwerpen en sprekers
Stuurvaardigheid, fietsvaardigheid & verkeersvaardigheid

Om veilig te fietsen moeten kinderen heel wat basisvaardigheden onder de knie hebben. Die vaardigheden kan je best stapsgewijs inoefenen in een verkeersvrije omgeving (speelplaats of sporthal). In deze workshop ontdek je wat stuurvaardigheid, verkeersvaardigheid en fietsvaardigheid in de praktijk betekenen. Via fietsspelletjes leer je de fietsbrevetten van de VSV kennen: het loopfietsbrevet (kleuters) en de fietsbrevetten Brons (eerste graad), Zilver (tweede graad) en Goud (derde graad). Je leert hoe je eenvoudig een fietsparcours opstelt, hoe je fietslessen het best kan aanpakken en op welke manier je leerlingen met weinig fietservaring kan betrekken in een fietsles.

Erik Thys (vormingsmedewerker Verkeers- en Mobiliteitseducatie, VSV)
Einde